Black Week: Både forbrukere og næringsdrivende må passe seg
Årets Black Week er her, og igjen loves det store rabatter og unike tilbud. Men kampanjen innebærer risiko for både forbrukere og næringsdrivende. Mange tilbud er ikke så gode som de ser ut til, og brudd på reglene kan gi strenge reaksjoner.

Black Week strekker seg i år fra mandag 24. til fredag 28. november, men flere butikker/nettbutikker starter kampanjene allerede uken før eller tidligere. Tradisjonelt forbindes perioden med svært gode tilbud, men realiteten viser ofte at prisavslagene ikke er så store som reklamen gir inntrykk av. Undersøkelser fra Forbrukerrådet og prissjekktjenester avdekker omfattende bruk av pristriksing – med kunstige prisøkninger før kampanje, feilaktig bruk av førpriser, forvirrende bruk av betingede tilbud mv.
Ferske undersøkelser viser at nesten 8 av 10 forbrukere ikke har tillit til de tilbudene som gis - noe som er et betydelig problem for næringslivet. Den sviktede tilliten er nok ikke helt rettferdig. De fleste næringsdrivende ønsker å gi sine kunder en god opplevelse og driver ikke med bevisst villeding av sine kunder.
Salgsmarkedsføring reguleres av både markedsføringsloven og prisopplysningsforskriften. Dette regelverket er komplisert med mange samvirkende regler. Ulike tilbudsformer kan gjøre det vanskelig for kunder å finne reelle gode tilbud, og de næringsdrivende kan lett bryte regelverket dersom de ikke har satt seg godt nok inn i dette.
Bruken av korrekt førpris har fått mye oppmerksomhet og skal gi kundene informasjon om den reelle prisfordelen de oppnår. Prisavslag skal etter prisopplysningsforskriften beregnes fra den laveste prisen som er brukt de siste 30 dagene før salget starter. Dette skal oppgis som førprisen. Dersom prisen er satt opp før denne 30-dagers perioden begynner og denne økte prisen benyttes som førpris, kan dette bli vurdert som villedende etter markedsføringsloven, selv om man isolert sett har oppfylt 30-dages kravet i prisopplysningsforskriften § 9a. Her er det lett å tråkke feil både for kunder og for de næringsdrivende.
All markedsføring skal være sann på publiseringstidspunktet, og alle tilbud skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen må vise at det virkelig er gitt en reell prisfordel i hele perioden før salget. Forbrukertilsynet understreker at det avgjørende ikke er hva butikken har ment å kommunisere, men hvordan markedsføringen faktisk oppfattes av forbrukeren. Det er verdt å merke seg at 30 dagers fristen gjelder fra den dagen tilbudet begynner å gjelde, altså fra salgsstart, ikke fra annonseringstidspunktet.
Ulike kampanjeformer krever ulik dokumentasjon. Prisopplysningsforskriften gjelder også for alle varer markedsført med prisnedsettelse. For betingede tilbud – som “3 for 2” eller «50 % på rimeligste vare ved kjøp av 2 varer» – gjelder ikke prisopplysningsforskriften, men det stilles krav i markedsføringsloven til at den ordinære prisen er reell og har vært brukt lenge nok til å gi et korrekt bilde av prisfordelen. Tilbudene bør heller ikke fremstå som “for hyppige”, eller ha lang varighet. Veksling mellom ulike typer av tilbud og salg vil kunne bli ansett som villedende etter markedsføringsloven hvis dette skjer med korte mellomrom.
For alle former for salg krever Forbrukertilsynet at butikkene kan dokumentere førpris og andre detaljer om kampanjen. Her anbefales det at butikkene har gode rutiner for lagring av dokumentasjon av kampanjemateriell og omsetning. Den næringsdrivende bærer selv ansvaret for å følge regelverket, og må, gjennom interne rutiner og planlegging, sikre at både prismerking og markedsføring er riktig. Dette gjelder hele året – også før jul og påfølgende kampanjer, ikke bare i Black Week.
Et varsko til næringsdrivende er at praksis fra Forbrukertilsynet har blitt betydelig strengere. Det kan få store konsekvenser dersom næringsdrivende ikke har gode rutiner på plass. Både overtredelsesgebyr og tvangsmulkt kan ilegges og beløpene kan fort bli betydelige. Det er verdt å merke seg at det normalt ikke hjelper å vise til rutinesvikt eller menneskelige feil eller at det kun er et mindre antall varer som er feilpriset. Her kan liten tue velte stort lass.
Forbrukere anbefales å sjekke prisutviklingen for aktuelle varer hos prissjekktjenester, for eksempel på Prisjakt.no, før de handler under Black Week, og ikke la seg friste av store prosentavslag. Næringsdrivende må ha oversikt over prisutviklingen til egne varer og sikre at rabatter og “førpriser” kan dokumenteres ved en eventuell kontroll.
Black Week kan gi gode kjøp, men kun hvis prisfordelene er reelle. Nettbutikker og fysiske butikker må være særlig oppmerksomme på regelverket om prismarkedsføring, og konsekvensene for regelbrudd er skjerpet. Sann og korrekt informasjon om pris er viktig, og det er strenge krav til dokumentasjon. En grundig sjekk gir tryggere handel og reduserer risikoen for både kunder og næringsdrivende.
Artikkelen ble først publisert i Finansavisen.
Relaterte artikler
- Clothes make the man – and lawsuits?
- KI-feller – tips til sikre IP og gode avtaler
- KI-feller – tips om lovlig KI-bruk
- Filming og fotografering i rettssaker
- Ny foreslått forskrift vil innebære begrensninger i markedsføring av matvarer mot barn og unge
- Ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder
- Hva kan vi lære av Mondelēz?
- Nytt år, nye lover: Lovendringer innen retail fra 1. januar 2024
- Arctic Water – varemerket ble kjent ugyldig etter over 20 år
- Rettskraftig dom om markedsføringslovens § 25 - vern mot produktetterligning
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til seminarer. Meld deg på nyhetsbrevet vårt her.