Revidert nasjonalbudsjett 2025
Regjeringen la i dag frem det reviderte nasjonalbudsjettet, som ikke inneholder vesentlige endringer av betydning. Den mye omtalte borettslagsmodellen er ikke nevnt i revidert budsjett, og regjeringen har derfor ikke kommet med noen forslag til endringer som påvirker denne type omdannelser. I denne artikkelen gir vi deg en kort oversikt over noen av de sentrale temaene i forslaget.
Eiendomsskatt
For mange kommuner gir eiendomsskatten kjærkomne inntekter. Skattlegging av bolig- og fritidseiendommer skjer på grunnlag av en takst som enten bygger på formuesgrunnlag fastsatt av Skatteetaten eller taksering foretatt av kommunen. Reglene bygger på en forutsetning om at like eiendommer skal behandles likt, uavhengig av hva som danner grunnlag for taksten.
Eidsivating lagmannsrett avsa i 2023 en dom som etter Regjeringens oppfatning bryter med dette prinsippet. Retten kom til at det for boligeiendommer som er verdsatt ved bruk av Skatteetatens formuesgrunnlag både skulle gis fradrag for obligatorisk reduksjonsfaktor og en lokal reduksjonsfaktor. Tidligere praksis gikk ut på at det ble gitt fradrag i takstene for den høyeste av reduksjonsfaktorene.
For å unngå at eiendommer gis “doble” fradrag foreslås det en samordning av obligatorisk og lokal reduksjonsfaktor ved eiendomsskatt på bolig- og fritidseiendom. Forslaget innebærer at det bare skal gis fradrag for den høyeste av reduksjonsfaktorene og med dette gjeninnføres” dermed den tidligere praksisen. Det er forslått et lovendringen trer i kraft straks og med virkning fra skatteåret 2026.
Det foreslås også regler om varsel og søksmålsfrist ved søksmål om eiendomsskatt på kraftanlegg. Forslaget går i korte trekk ut på at kommuner skal varsles om søksmål anlagt av skattyter, på samme måte som skattyter varsles når kommunen går til søksmål om skattegrunnlaget for kraftanlegg. Forslaget vil tre kraft fra og med skatteåret 2026.
Omtalesaker
Regjeringen har i revidert fulgt opp enkelte tidligere stortingsvedtak.
Regjeringen har vurdert endringer i skjermingsfradraget i aksjonærmodellen, men har konkludert med at det ikke skal gjøres endringer i gjeldende regler.
Stortinget har tidligere anmodet regjeringen om å utrede nivået på treprosentregelen i fritaksmetoden. Regelen innebærer at selskapsaksjonær som er omfattet av fritaksmetoden skal inntektsføre 3 prosent av mottatt utbytte. Regjeringen har i revidert budsjett vurdert om 3 prosentregelen skal endres ved å øke prosentsatsen og om den også skal omfatte gevinster. Det foreslås imidlertid ingen endringer slik at dagens regler videreføres.
Regjeringen har også fulgt opp et tidligere stortingsvedtak som gjelder NOKUS reglene. Det foreslås heller ikke her endringer. NOKUS reglene må ses i sammenheng med den internasjonale utviklingen og særlig ferdigstillelsen av arbeidet med topilar reglene. Det varsles derfor om at departementet vil komme tilbake med en vurdering av NOKUS reglene når topilarløysningen er innført i norsk rett.
Kontaktpersoner
Relaterte artikler
- Representasjonskostnader til besvær?
- Pass på å få med deg dette fradraget: Utvidet fradragsrett for advokatbistand i skattesaker
- Ræder Bing rangert i Legal 500
- Utvidelse av opsjonsskatteordningen for oppstarts- og vekstselskaper
- Har du fått bokettersyn?
- Har du formue i utlandet?
- Har du nærstående transaksjoner med et dansk konsernselskap eller filial?
- USA trekker seg ut av «Global Tax Deal»
- Refusjon av kildeskatt etter USA avtalen.
- Har dere kontroll på Transfer Pricing?
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.