Ny dom: Når kan arbeidstakers handlinger utenom arbeidstid medføre avskjed?
21. oktober 2025
Som utgangspunkt har arbeidstakere full rådighet over sin fritid, og handlinger eller unnlatelser de gjør utenom arbeidstid er derfor arbeidsgiver uvedkommende. For at arbeidsgiver skal kunne reagere med oppsigelse eller avskjed for forhold begått på fritiden, stilles det «særlig strenge krav». I denne episoden vil vi snakke om den nye lagmannsrettsavgjørelsen og hva som skal til for å oppfylle slike særlig strenge krav.

Kontaktpersoner
Relaterte artikler
- Det organisatoriske arbeidsmiljøet påvirker det psykososiale – hva gjør vi med de nye reglene?
- Klar for kontroll i julebordsesongen?
- Krav til organisering av arbeidsoppgaver for å minske risiko for skader
- Nedbemanning: Utvelgelse med eller uten tariffavtale
- Når angår arbeidstakers fritid arbeidsgiver?
- Hvilket lands regler gjelder? Lovvalg i internasjonale arbeidsforhold
- Incentivordninger og skatt
- Ny KI-veileder for HR og ledere fra Ræder Bing og HR Norge
- Brudd på taushetsplikt i sluttavtale
- Arbeidsgiveransvaret i praksis
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til seminarer. Meld deg på nyhetsbrevet vårt her.
Laster....

