Nye krav til universell utforming for nettsider og apper

LinkedIn icon
articleCreated with Sketch.7. mars 2022

Det har kommet nye krav til universell utforming til nettsteder og apper. Hvordan skal virksomheter forholde seg til at informasjon online også må kunne forstås av folk som mangler eller har redusert hørsel eller syn?

shot-of-an-unrecognizable-businessman-working-on-his-laptop-in-the-office.jpg_s=1024x1024&w=is&k=20&c=mTABddPRSU1r_hCBpknMjJbCIrJAicjjXGSU42rx-YI=.jpg

Hva er universell utforming?

Universell utforming er kort og godt krav om at alle skal kunne bruke et nettsted eller en app uavhengig av man ser eller hører dårlig.

Krav til universell utforming gir konkrete regler som ansvarlige for nettsteder og apper må følge. Derfor må de ansvarlige stille krav til egne utviklere eller sine leverandører at det skal være flere måter å interagere med innholdet i et nettsted eller app, f.eks. at blinde skal kunne høre innhold eller at det er mulig å øke skriftstørrelsen på tekstene.

Hvorfor skal vi bry oss om universell utforming?

Det dreier seg om å designe nettsteder og apper slik at så mange som mulig kan forstå informasjonen og innholdet i slike tjenester. Jo mer som publiseres av innhold på nett, desto viktigere er det at alle kan lese og bruke denne informasjonen. Det er en styrke for demokratiet og for samfunnet at alle har tilgang til så mye som mulig av slik informasjon.

Vi har gjennom pandemien sett at det aller meste kan gjøres via nettbaserte løsninger, bl.a. videokommunikasjon, multimediainnhold på websider eller ved nye apper med innhold som kan brukes ved hjelp av brukerens nettbrett eller mobil. Ved at kravene til universell utforming følges sørger man for at formatet og mediet slik informasjon kommuniseres gjennom kan brukes av så mange som mulig – også de med nedsatt eller manglende syn og/eller hørsel.

Krav til universell utforming i norsk rett er oppdatert etter WAD-direktivet

I Norge har vi hatt krav til universell utforming siden 2014 gjennom en forskrift om universell utforming av IKT-løsninger. Forskriften har siden 2014 oppstilt minimumskrav for visse nettløsninger, men ikke hatt så bredt anvendelsesområde eller så mange suksesskriterier som de nye kravene vi fikk i Norge fra 1. februar 2022.

Fra 1. februar 2022 er forskriften endret. Den omfatter nå også de nye kravene fra EUs oppdaterte versjon av WAD-direktiv (Web Acessability Directive)

Endringene innebærer at kravene til universell utforming også gjelder ved bruk av mobile enheter, f.eks. mobiltelefoner og nettbrett. Videre er det fastsatt 12 nye krav, kalt suksesskriterier, basert på en ny standard for universell utforming. Kravene er tatt inn i forskriften fra 1. februar og må overholdes fra og med 1. februar 2023.

Suksesskriterier – 12 nye krav fra ny standard om universell utforming 

De 12 nye kravene gjelder bare offentlige aktører som tilbyr nettsteder og apper. De nye kravene står i en ny standard for universell utforming kalt WCAG 2.1 standarden.

 

Eksempler på nye krav på nett:

  • innholdet på nettsted eller app skal kunne forstørres uten at informasjonen blir dårligere.
  • brukeren skal kunne velge om innholdet skal vises liggende eller stående.
  • brukeren skal kunne justere tekstavstand for å gjøre teksten lettere å lese.
  • brukeren skal kunne kontrollere hva som er i fokus på nettstedet med sin mus eller tastatur.

Nytt krav - tilgjengelighetserklæring

Offentlig sektor skal etter ny forskrift utarbeide tilgjengelighetserklæringer. Dette er en oversikt som skal gi leseren informasjon om i hvor stor grad nettstedet eller appen oppfyller kravene til universell utforming og hvilke konsekvenser brudd på kravene har for brukerne.

 

Tilgjengelighetserklæringen skal gi en «helseattest» over hvor bra eller dårlig et nettsted eller app er på universell utforming. Selv om private bedrifter ikke må lage tilgjengelighetserklæringer, kan dette likevel være en god øvelse for å se om nettstedet kan bli bedre for alle brukere.

Tips – still krav til universell utforming fra start

For å lage best mulig tilgjengelige nettsteder og apper for folk flest, bør man allerede nå stille krav om at disse lages slik at de overholder de nye kravene. Selv om de nye og strengere kravene gjelder offentlige aktører, er det gode grunner for private aktører også stiller de samme kravene.

Offentlige aktører bør for alle offentlige anskaffelser fremover inkludere de nye kravene til universell utforming. Dermed kan man rekke å oppfylle kravene når reglene trer i kraft 1. februar. Digitaliseringsdirektoratet kan pålegge dagbot til aktører som ikke oppfyller slike krav.

Kravene bør stilles både til utvikling og ved testing. Som del av godkjenningen til ny løsning kan et krav være at brukere med nedsatt syn og hørsel tester hvordan appen eller nettstedet fungerer i praksis.

Sjekk hvilke krav som gjelder ditt nettsted eller app før du begynner å utvikle den. Husk at bilder bør ha en beskrivende tekst slik at alle kan oppleve de. Finn en rådgiver som kan gi deg en kort og enkel gjennomgang av hvilke krav som gjelder din virksomhet og hvordan de kan oppnås.

Husk at selv om ikke alle krav gjelder din virksomhet, er de gode retningslinjer. Ta gjerne kontakt med oss hvis du lurer på hvordan du skal forholde deg til de nye kravene til universell utforming.

Relaterte fagområder

Ønsker du våre oppdateringer?

Ja, takk!

Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.

Laster....