Ny foreslått forskrift vil innebære begrensninger i markedsføring av matvarer mot barn og unge
For tiden er forslag til ny forskrift om forbud mot markedsføring av visse næringsmidler rettet mot barn og unge ute på høring. Høringsfristen er 22. november 2024. Forslaget bygger på Matbransjens Faglige Utvalg (MFU) sine retningslinjer, og viderefører en rekke av disse. Det er imidlertid også foreslått endringer som vil innebære en skjerpelse av eksisterende regelverk. Vi vil her gi en kort oversikt over de viktigste endringene.
1. KORT OM RETNINGSLINJENE TIL MFU
MFU er et organ etablert av matbransjen for å regulere markedsføring av visse mat- og drikkeprodukter til barn og unge.
MFU har blant annet etablert retningslinjer som skal supplere og utdype lovverket, herunder markedsføringsloven. Sentralt er forbudet mot markedsføring som er særlig rettet mot barn av produkter som omfattes av MFUs produktliste.
2. FORSLAG TIL ENDRINGER SOM VIL INNEBÆRE SKJERPELSER
Flere produkter vil omfattes:
Markedsføringsforbudet mot barn og unge gjelder ikke alle slags produkter. MFU har per i dag utarbeidet en produktliste over næringsmidler som omfattes. På produktlisten står blant annet sjokolade- og sukkervarer, snacks, drikkevarer og andre næringsmidler med et visst innhold av sukker, salt og mettet fett.
Forskriften tar utgangspunkt i denne produktlisten, men med enkelte utvidelser og presiseringer. Den nye, foreslåtte produktlisten finnes her.
Utvidelse av aldersgruppe:
MFUs retningslinjer forbyr markedsføring rettet mot barn under 13 år av produkter omfattet av produktlisten. I tillegg oppstilles en særlig aktsomhetsplikt ved markedsføring mot ungdom under 16 år.
I den nye foreslåtte forskriften er markedsføringsforbudet foreslått å gjelde alle under 18 år.
Videre målgruppe:
Videre omfatter MFUs retningslinjer kun markedsføring som retter seg direkte mot barn og unge.
Forskriften vil også ha dette som primærfokus. Det foreslås imidlertid å la forbudet omfatte voksne der disse oppfordres til å kjøpe produktene på produktlisten til barn. Dette vil gi en mer inngripende regulering enn dagens situasjon.
Begrensninger i utdeling av smaks- og vareprøver:
Etter MFUs retningslinjer er det i dag adgang til å dele ut smaks/vareprøver av produktene på produktlisten mot barn, med samtykke fra foresatte.
Det er foreslått en begrensning i adgangen til utdeling av slike smaks/vareprøver mot barn, slik at dette overhodet ikke skal være tillatt etter forskriften.
Sanksjoner:
Forskriften åpner opp for en adgang til å gi overtredelsesgebyr. Helsedirektoratet vil være tilsynsmyndighet.
3. Oppsummering
Forslaget innebærer en strengere regulering av markedsføring av næringsmidler rettet mot barn og unge. Dette begrunnes i den samfunnsmessige gevinsten som ligger i å forhindre fedme, overvekt og livsstilssykdommer, samt hensynet til å sikre mer forutberegnelighet for aktørene. Muligheten til å ilegge sanksjoner vil også kunne ha en preventiv effekt.
Alle kan sende innspill til forslaget og mer informasjon kan finnes her.
Forskriften forventes å tre i kraft i 2025/2026.
Relaterte artikler
- Ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder
- Arctic Water – varemerket ble kjent ugyldig etter over 20 år
- Rettskraftig dom om markedsføringslovens § 25 - vern mot produktetterligning
- Bedrifter bruker ChatGPT – hvem eier resultatet?
- Nytt AI-regelverk i EU: Slik ChatGPT4 ser det og slik det egentlig (trolig) blir
- Viktige endringer i reglene om overtredelsesgebyr - nå kan brudd på forbrukervernet koste dyrt
- Advokatfirmaet Ræder inngår samarbeid med RE Gründerhus i Asker
- Ræder anerkjennes i WTR 1000
- Digitalytelsesloven i kraft fra 01.01.23
- Økt juridisk risiko ved bruk av Meta (FB, Instagram) markedsføringstjenester, nå igjen?
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.