1 av 5 selskaper bryter lovens krav om varslingsrutiner
En nylig undersøkelse i regi av BDO* viser at 1 av 5 selskaper bryter arbeidsmiljølovens plikt til varslingsrutiner. I undersøkelsen ble 600 selskaper stilt en rekke spørsmål om informasjonssikkerhet og IT-sårbarhet. Selskapene ble også spurt om de hadde gode rutiner for varsling. Blant selskapene med mer enn fem ansatte svarte 20 % at de ikke har gode varslingsrutiner.
Etter arbeidsmiljøloven plikter alle selskaper med mer enn fem ansatte å ha skriftlige rutiner for intern varsling. Et godt varslingsklima og en effektiv varslingskanal er essensielt for at varsling skal ha noen praktisk betydning. Reelle muligheter til å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen er viktig for et godt arbeidsmiljø, og kjennetegner et seriøst arbeidsliv.
Forskning viser at varslingsrutiner har flere positive effekter. Det medfører at flere tørr å varsle om kritikkverdige forhold, at det er mindre risikofylt å varsle, og at sjansen for at varsleren blir møtt med positive reaksjoner øker. Varslingsrutiner fører også til større forutsigbarhet i varslingsprosessen både arbeidsgiver og de ansatte.
I Ræder bistår vi både arbeidsgivere og arbeidstakere i saker som gjelder arbeidsmiljø og varsling. Mange arbeidsgivere synes det er vanskelig å håndtere et varsel, særlig ved varsling om arbeidsmiljørelaterte problemer som fryktkultur, hersketeknikk eller trakassering. Et viktig råd til arbeidsgivere er å sørge for å ha gode og fleksible varslingsrutiner som ikke bare oppfyller lovens minimumskrav, men som også tar hensyn til at varslingssaker er ulike. Det er ikke nødvendigvis riktig å ha samme rutine for håndtering av varsel om økonomiske misligheter og varsel om uforsvarlig arbeidsmiljø.
Relaterte artikler
- Ulykker på hjemmekontor – dekkes det av yrkesskadeforsikring?
- Rekruttering - nyansettelser eller intern kompetanseheving?
- Alternativer til fast ansettelse – med særlig vekt på mulighet for innleie
- Oppsigelse – når jobben påvirkes av det man gjør på fritiden
- Chambers Employment 2024: A Chambers Global Practice Guide
- Arbeidstid Del 1
- Organisasjonskultur
- Omplasseringsplikt ved oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold?
- Hvordan håndterer arbeidsgiver en konkurs?
- Omplasseringsplikt før oppsigelse grunnet arbeidstakers forhold?
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.