Høyestrett skjerper straffen for lønnstyveri i fersk avgjørelse
«Lønnstyveri» er lovgivningens begrep på at arbeidsgivere lar være å utbetale lønn til ansatte. 23. juni avsa Høyesterett dom om straffutmåling for grovt lønnstyveri, som viser at det å unnlate å betale lønn får alvorlige konsekvenser for arbeidsgiver selv. Tingretten hadde funnet det bevist at arbeidsgiver hadde misligholdt sin plikt til å betale lønn og feriepenger til 13 ansatte over en periode på seks måneder. Det samlede beløpet utgjorde om lag 465 000 kroner.

Ved anke til lagmannsretten ble straffen satt til fengsel i fem måneder. Den videre anken til Høyesterett gjaldt straffutmålingen. Høyesterett skjerpet fengselsstraffen og idømte fengsel i 9 måneder. I tillegg ble Arbeidsgiveren fradømt retten til å drive næringsvirksomhet i 5 år.
Ved straffutmålingen så Høyesterett hen til straffenivået for andre vinningslovbrudd, og la vekt på at lønnstyverier rammer enkeltpersoners lønnsinntekt. Høyesterett uttrykte at lønnstyveri bør straffes minst like strengt som andre vinningsforbrytelser som tyveri og underslag, og understreket at lønn er en «grunnleggende for det alminnelige livsoppholdet».
I dette tilfellet rammet lønnstyveriet en særlig sårbar gruppe: utenlandske arbeidstakere uten utdanning og norskkunnskaper. I tillegg fremsto saken som om unnlatelse av å betale lønn var gjort systematisk og bevisst over tid.
Dommen gir et tydelig signal om at lønnstyveri anses som alvorlig økonomisk kriminalitet, uansett hvilke arbeidstakere det går ut over. Alle er avhengig av lønnen sin. Det å unnlate å betale ut lønn kan føre til fengsel og fratakelse av rett til å drive næring, noe som vil ramme arbeidsgivere hardt men beskytte arbeidstakere mot useriøse og kriminelle arbeidsgivere.
Relaterte artikler
- Jeg bruker regnbuebånd hele året
- Kollektiv arbeidsrett
- Hva er viktig når du skal rekruttere?
- Arbeidsgivers ansvar for reisesikkerhet stopper ikke ved grensen
- Regjeringen vil ha flere på gradert sykemelding – hva nå?
- Arbeidstilsynet kommer - hva gjør vi?
- Syntetiske aksjer – aktuelt som incentivordning for ansatte?
- Arbeidsgivers handlingsrom når noen har «gjort noe dumt»
- Hva skal vi med medarbeider- eller arbeidsmiljøundersøkelser?
- Feilklassifisering kan koste arbeidsgivere dyrt: Er dine ansatte unntatt arbeidstidsreglene?
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til seminarer. Meld deg på nyhetsbrevet vårt her.