Klage fra ansatte – varsel eller ikke?
Arbeidstakere skal ha lov til å ytre seg om kritikkverdige forhold på jobb. Dette er en grunnleggende rettighet. Ny praksis fra Høyesterett viser også at listen er veldig lav for hvilke ytringer som skal kalles «varsling». Da er det ekstra viktig at arbeidsgivere setter igjen spor etter seg for å kunne dokumentere at reaksjoner fra leder handler om noe annet enn gjengjeldelse for varsling. I denne episoden diskuterer Limita og Kari hva arbeidsgivere har av spillerom når noen klager på arbeidsmiljøet, og hva man bør gjøre, enten noen er utsatt for uforsvarlig arbeidsmiljø, eller «utsatt for ledelse».
Kontaktpersoner
Relaterte artikler
- Hva trenger vi til det nye arbeidslivet i endring?
- Hva holder direktørene våkne om natten?
- Nye regler for bruk av prøvetid
- Ferie og feriepenger
- Fallskjermavtaler – Kun for «virksomhetens øverste leder»?
- Personvern og personalopplysninger del 1
- Drøftelsesmøte
- Oppsigelse av arbeidstakere som ikke fungerer
- Hva gjør du med flinke ansatte som ikke kan oppføre seg?
- Forebygging av sykefravær – Hva er lov og hva er lurt?
Relaterte fagområder
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.