Immaterial- og markedsrett
Global handel gjør verdensøkonomien stadig mer sammenvevd, blir det stadig viktig for norske virksomheter å beskytte sine rettigheter, også på tvers av landegrensene.
Vi bistår våre kunder i å utvikle IP-strategier for sine rettighetsporteføljer for å optimalisere verdien av rettigheter. I tillegg til å registrere varemerker, design, domener og foretaksnavn tilbyr vi bistand til å forvalte, administrere og håndheve rettighetene.
Vår rådgivning omfatter også markedsføring, både ovenfor forbrukere og næringsdrivende imellom, og dekker områder om produktetterligning, handelspraksis ovenfor forbrukere og beskyttelse av forretningshemmeligheter.
Registrering av varemerker
Varemerket - den viktigste verdien i bedriften din! Selskaper som lykkes kommersielt, har ofte store verdier knyttet til varemerket. De fleste virksomheter bør derfor beskytte sine varemerker i en tidlig fase for å sikre selskapets verdier og investeringer, - som senere kan gi store konkurransefortrinn. Slik registrerer du varemerket ditt
Vi hjelper deg med
- Juridisk rådgiving og registrering av varemerke, foretaksnavn, design og oppfinnelser (patent)
- Juridisk bistand knyttet til bruk og kjøp av domenenavn, IT-produkter eller tjenester hvor immaterielle rettigheter kan overdras helt eller delvis
- Håndtering og sikring av forretningshemmeligheter
- Bistand innen markedsføringsrett, markedsrett, medieeierskapsregulering, angrerett, ehandelsrett og lovgivning knyttet til elektronisk kommunikasjon
- Produktetterligninger; bistand i tvister, rådgivning ved produktutvikling mv.
- Opphavsrett - utarbeide, forhandle og rådgi innen alle former for avtaler eller andre rettigheter, bl.a. ulike lisensavtaler, bruksrettsavtaler eller disposisjonsrettsavtaler for programvare (apper), skytjenester, databaser, musikk, film, bøker eller andre produkter og tjenester
- Rettighetsavtaler - Utarbeide, forhandle og rådgi innen alle former for kommersielle avtaler, bl.a. samarbeidsavtaler, partneravtaler, produksjonsavtaler, distribusjonsavtaler, formatavtaler, agentavtaler og ulike typer overdragelsesavtaler
- Rettighetsklareringer og annen juridisk bistand for rettighetshavere eller mottaker av produkter eller tjenester innen IT Tech bransjen, underholdningsbransjen, e-sport og gaming bransjen og andre aktører som driver med medier, programvare (apper), utdanning, kunst og brukskunst
- Regulering og håndtering av immaterielle rettigheter på arbeidsplassen, inkludert arbeidstakeroppfinnelser
- Utarbeide IPR-strategier og vurderinger knyttet til immaterial- og markedsrett tilpasset ulike bransjer
- Oppfølging av alle former for immaterialrettskrenkelser
Møt teamet her
Arctic Water – varemerket ble kjent ugyldig etter over 20 år
For å få registrert og beskyttet et varemerke må merket ha et tilstrekkelig særpreg som kjennetegner de varene eller tjenestene det gjelder. Generiske navn som ikke er egnet til å identifisere et spesifikt produkt er ikke vernet. Det er heller ikke mulig å registrere varemerker som i hovedsak bare beskriver produktet, som for eksempel hvor produktet kommer fra. Dette var sakens kjerne da tingretten nylig avgjorde gyldigheten av en varemerkeregistrering av Mack sitt mineralvann – ARCTIC WATER.
Nytt AI-regelverk i EU: Slik ChatGPT4 ser det og slik det egentlig (trolig) blir
Med introduksjonen av ChatGPT og andre applikasjoner har bruken av kunstig intelligens virkelig skutt fart det siste året. I denne artikkelen får du en oppsummering av EUs nye regelverk for kunstig intelligens, både vurdert av ChatGPT - og av Ræders advokater.
Registrering av varemerker
Selskaper som lykkes kommersielt, har ofte store verdier knyttet til varemerket. De fleste virksomheter bør beskytte sine varemerker for å sikre selskapets verdier - beskyttelse i en tidlig fase kan være en rimelig forsikring og investering, og kan gi store konkurransefortrinn senere. Varemerket - den viktigste verdien i bedriften din
Økt juridisk risiko ved bruk av Meta (FB, Instagram) markedsføringstjenester, nå igjen?
Akkurat nå som det ser ut som Schrems II-problemene er i ferd med å bli løst, dukker det opp et nytt og trolig større skjær i sjøen.
Regjeringen vil forby tilleggsfordeler som bonuspoeng og forsikring ved bruk av kredittkort
Forslag om forbud mot populære tilleggsfordeler ved kredittopptak er nå sendt på høring.
Relaterte artikler
- Ny foreslått forskrift vil innebære begrensninger i markedsføring av matvarer mot barn og unge
- Ny lov om bærekraftige produkter og verdikjeder
- Arctic Water – varemerket ble kjent ugyldig etter over 20 år
- Rettskraftig dom om markedsføringslovens § 25 - vern mot produktetterligning
- Bedrifter bruker ChatGPT – hvem eier resultatet?
- Nytt AI-regelverk i EU: Slik ChatGPT4 ser det og slik det egentlig (trolig) blir
- Viktige endringer i reglene om overtredelsesgebyr - nå kan brudd på forbrukervernet koste dyrt
- Advokatfirmaet Ræder inngår samarbeid med RE Gründerhus i Asker
- Ræder anerkjennes i WTR 1000
- Digitalytelsesloven i kraft fra 01.01.23
- Økt juridisk risiko ved bruk av Meta (FB, Instagram) markedsføringstjenester, nå igjen?
- Regjeringen vil forby tilleggsfordeler som bonuspoeng og forsikring ved bruk av kredittkort
- Hvem har rettighetene til det ansatte skaper på jobb?
- Ny ekomlov med tilhørende ny (?) cookieregel
- Nytt krav om merking av retusjert reklame
- Ny lov om levering av digitale ytelser til forbrukere (digitalytelsesloven)
- Emballasje til besvær
- Varemerket - den viktigste verdien i bedriften din
- Nettbutikk i lomma - juridiske utfordringer
- Åndsverkloven av 2018 – under lupen
- Tøffere markedsføringslov
- Gucci og Guess fremhever betydningen av å sikre eget design og varemerke
- Ulovlig markedsføring kan få mer alvorlige følger
- Avklaringer rundt opphavsrett, pirater og Popcorn Time
- Er Sinnataggen fritt vilt?
Ønsker du våre oppdateringer?
Ja, takk!
Vi i Ræder Bing brenner for faget vårt, og er levende opptatt av å dele kunnskap. Derfor vil vi oppdatere deg jevnlig med å sende siste faglige nytt samt invitasjoner til gratis seminarer. Fyll ut din kontaktinfo nedenfor og få tilsendt vårt nyhetsbrev.